چرا کارگردان جدایی نادر از سیمین به تلویزیون نمی آید؟

کارگردان جدایی نادر از سیمین ترجیح داد تا با رسانه هایی بیشتر سخن بگوید که کمتر از او انتقاد کنند و یا سوال هایی از او بپرسند که به زحمتش بیندازند.

به گزارش بی باک به نقل از مشرق، پس از جشنواره فیلم فجر برنامه هفتگی "هفت" که به صورت ویژه به مسایل سینمای ایران می پردازد به مرور به فیلم های بحث برانگیز سال سینمای ایران پرداخت و همزمان با اکران هر یک از این فیلم ها کارگردان فیلم را به برنامه دعوت کرد که در آن برنامه، علاوه بر نقد فیلم، گزارش های مردمی درباره فیلم و آمار ثبت شده به نمایش در می آید. در هر قسمت هم کارگردان فرصت کافی برای پاسخ گویی به نقد ها و دفاع از اثرش دارد و هم برای منتقد برنامه زمان برای به میان آوردن نکاتی درباره فیلم اختصاص داده می شود.

با این وصف عدم حضور عوامل یک فیلم در زمان اکرانش و حتی بعد از اوج اکران در این برنامه در حالی که تقریبا همه کارگردان ها برای رودر رویی با مخاطب در یک برنامه تلویزیونی استقبال کرده اند به چه معنایی می تواند باشد؟

فیلم جدایی نادر از سیمین یکی از فیلم های بحث برانگیز سال بود که در نوبت اکران نوروزی به سینما ها آمد. اما کارگردانش ترجیح داد تا با رسانه هایی بیشتر سخن بگوید که کمتر از او انتقاد کنند و یا سوال هایی از او بپرسند که به زحمتش بیندازند. شاید اگر انتقاد از عدم حضور فرهادی در برنامه سینمایی رسانه ملی را آن هم پس از بارها دعوت شدنش، پیش از این مطرح می کردیم می شد این مطلب را تایید کرد که دچار قضاوت زودرس شده و ممکن است که به همین زودی ها چشمان مخاطب تلویزیون به دیدار فرهادی روشن شود و غیر از تعریف و تمجید صابون اندکی نقد نیز بر تن فیلم او بخورد؛ اما ماجرا به گونه دیگری رقم خورد و اصغر فرهادی همچنان در مقابل منتقدان سینمایی خود که برخی از آنها ایرادهای فنی به اثر او داشتند نه با سکوت که با بی تفاوتی برخورد کرد.

برخی منتقدان هنر روشنفکری معتقدند که این جنس از هنر از آنجا که به رابطه یک طرفه ای را میان خود و مخاطب هنری برقرار کرده اند اساسا انتقال مفهوم از سمت مخاطب را بر نمی تابند، چه اگر این مفهوم کمی مخلوط با چاشنی نه چندان شیرین انتقاد نیز باشد و بر همین اساس است که انتقاد و "زنده باد منتقد من یا مخالف من" همان چیزی است که تنها در ویترین و رونمای کار قرار می گیرد و...


حالی درون پرده بسی فتنه می رود /  تا ان زمان که پرده بر افتد چه ها کنن


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:









تاريخ : چهار شنبه 19 / 2 / 1390برچسب:,
ارسال توسط مجید1400
آخرین مطالب